استفاده از حافظه های هولوگرافیکی

حافظه هولوگرافیک

برای اینک بتوانید اطلاعات تصاویری خود را ذخیره کنید میتواند از انواع مختلفی از حافظه ها استفاده کنید.ما در این مطلب برای شما یکی از این حافظه ها را معرفی خواهیم کرد.در این نمونه خاص شما قادر به انجام کارهای بسیار مختلفی هستید که ما در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت.پس ادامه این مطلب را از دست ندهید چرا که برای شما بسیار مفید خواهد بود.

ثبت اطلاعات و ذخیره سازی داده ها در مدیوم ثبت همانند ثبت تصاویر هولوگرافیک است.در تکنیک ثبت تصاویر سه بعدی، تصویر به صورت اختلاف منظر در دید(پارالاکس)  بازسازی می شود که با تغییر زوایه، تغییر در منظر تصویر خواهیم داشت که به وسیله دو پارامتر فاز و دامنه ی نور که توسط پرتوهای حاصل از لیزر فراهم می شود، ثبت می شود. حافظه های هولوگرافیک نیز با همین تکنیک، به صورت دیجیتال اطلاعات را در عمق مدیوم ثبت می کند.

روند کار به این صورت است که برای ثبت مدیا، داده ها از حالت سیگنال الکتریکی به شکل سیگنال نوری تبدیل می شوندکه به تبع آن کنترل پذیر نیز می شوند. نتیجه‌ی این عمل، توسط تابش به قسمت کوچکی از مدیوم پردازش می شود و سیگنال خروجی نوری لیزر به قسمت نوردهی شده هدایت شده و می تابد.

هنگامی که لیزر Blue-Argon روی مدیوم متمرکز می شود و یک جداکننده پرتو، نور لیزر را به دوقسمت پرتو مرجع و پرتو سیگنال تبدیل می کند، پرتو سیگنال از تعدیل کننده فضایی نور عبورمی کند، جایی که اطلااعات دیجیتال به شکل صفر و یک سازماندهی می شوند و به یک الگوی دوبعدی از تیرگی و روشنی تبدیل می شود. پرتو سیگنال خالص از کریستال های متفاوت برای ثبت استفاده می کند.

وقتی دو پرتو مرجع و پرتو سیگنال، الگوی تداخل را می سازند، داده ای که توسط پرتو سیگنال حمل می شود، روی مدیوم ثبت می کند. صفحات داده های متفاوت روی سطح مورد نظر، با توجه به زاویه پرتو مرجع و تداخل آن با پرتو سیگنال ذخیره‌سازی می‌کند.

حافظه های هولوگرافیک

هر بخش(صفحه) از داده ها توسط تعدادی بیت تعریف می شود که ظرفیت سیستم برابر است با اندازه (در بیت) و تعداد صفحات قابل ثبت هستند.

آینده‌ی حافظه های هولوگرافیک بسیار امیدبخش است و توانایی ذخیره سازی داده با دانسیته بالا را دارد. با توجه به حجم کم مدیوم ثبت، هزینه آن مقرون به صرفه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.