اصطلاح های مربوط به هولوگرام

 هولوگرام و اصطلاحات رایج مربوط به آن

ماتریس نقطه ای Dot matrix – هولوگرام برجسته مسطح از یک ردیف شبکه های پراش منظم در زاویه های معین ساخته می شوند، که هولوگرام ماتریس نقطه ای نامیده می شوند. “سوراخها” نقطه هایی هستند که دو پرتو میکروسکوپی از نور لیزر به یکک زاویه برخورد می کند و یک الگوی تداخلی تولید می کند. در یک ماشین ماتریس نقطه ای، آرایش مکانیکی این نقطه های نوری در یکک الگوی ماتریسی وابسته به صفحه عکاسی انتقال پیدا می کند. با توجه به تصویر نهایی مورد نیاز، زاویه ای در هر سوراخ در معرض ماتریس قرار می گیرد که با محاسبات ریاضی تعیین می شود. بنابراین ممکن است تصویری کاملا مصنوعی از شی که در زندگی واقعی هرگز وجود نداشته ساخته شود.

پرتو E ( پرتو الکترونی لیتوگرافی ) E-Beam – روش ایجاد تصویر هولوگرافی با روش سنتی اعمال می شود از ایجاد الگوی تداخلی با دخالت دو پرتو لیزر و حاشیه های تداخلی را با استفاده از پرتو صاف الکترونی در محفظه خلا ثبت می کنند. در اینجا چالشیی هست که مکان دقیق هر حاشیه با توجه به جایی که منجر به آن شده است محاسبه می شود اگر یک پرتو مرجع با یک پرتو شی برخورد داشته باشد. اگر نرم افزار درستی در دسترس باشد، این روش منشا متنوع تری می باشد بطوریکه قادر به تولید همان نتایج مانند هر تکنیک اصل دیگری و هر ترکیبی از آنها می باشد.

گاهی ممکن است برای میکروسکوپ الکترونی با ویرایش مناسب مورد استفاده قرار گیرد  بطوریکه سخت افزار این عملکرد را به انجام برساند.

منبت (سخت & نرم ) Embossing – منبت پدیده ای است که به موجب آن هولوگرام برجسته مسطح در شیم نیکل به فیلم پلاستیکی نسبتا ارزان منتقل می شود. شیم یا شیم ها بر روی یک سیلندر نصب می شوند و بر روی فیلم ارتجاعی با گرما و فشارر فشرده می شود. اگر فیلم مانند پلی استر پلاستیک سخت باشد، یا با لایه نازکی از فلز برای منعکس ساختن پوشانده شده باشد، این فرآیند منبت سخت نامیده می شود و مدت شیم به نسبت کوتاهتر می شود. در چنین فرآیندی، ممکن است تصویر از شیم بعد از تنها چند درصد از منبت کاری خالی شود. به همین دلیل، فیلم پلاستیک معمولا با یک لایه نرم پوشیده شده است که به راحتی تحت گرما و فشار تغییر شکل می دهد. این منبت نرم نامیده می شود و هزاران فوت می تواند تولید شود قبل از اینکه شیم های منبت نیاز به جایگزین شدن داشته باشند.


دلیل استفاده از بارکد هولوگرام در انبار

دلایل استفاده از بارکد هولوگرامی در انبارها

قطعا همه می دانیم که ساماندهی کالاها و جداسازی آن ها در انبار تا چه اندازه مهم است. اگر کالاهای انبار خود را به خوبی سازماندهی نکرده باشید و قادر به تمایز آنها از هم نباشید، با انبار درهمی روبرو خواهید شد که پیگیری و یافتن کالاها در آن بسیار سخت می‌نماید. یکی از بهینه‌ترین راهکارها برای سازماندهی انبار و پیدا کردن سریع کالاها، به کار بردن بارکد هولوگرامی بر روی آن هاست. در این صورت شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تمام محصولات موجود در انبار شماا بارکدهای منحصر به فردی دارند که به تشخیص و در نتیجه ساماندهی آنها کمک شایانی می کند. برای پلمپ محصولات نیزز می‌توانید از برچسب هولوگرام استفاده کنید.

مزیت‌های استفاده از بارکد هولوگرامی در انبار

بیشتر شرکت ها بدون استفاده از سیستم بارکدگذاری کار خود را جلو می برند. زیرا گمان می کنند رعایت این موارد زمان و هزینه زیادی  می‌برد. با اینحال اگر می خواهید همه کالاها را به خوبی ساماندهی کنید و از هدر رفتن زمان با ارزش خود جلوگیری نمایید بهتر است از بارکد هولوگرامی استفاده کنید. در ادامه چند مورد از مزایای استفاده از سیستم بارکد هولوگرام دار را بیان خواهیم کرد:

  • به شما کمک می کند آمار آیتم‌های موجود در انبار را داشته باشید و از وضعیت و موقعیت آن اطلاع مشخصی بدست آورید.
  • سیستم انعطاف‌پذیری بیشتری پیدا خواهد کرد. مسلما در چنین شرایطی اضافه و یا حذف داده و بازیابی آن بسیار ساده تر و راحت تر خواهد بود.
  • به هنگام دریافت، حرکت، بارگیری و ذخیره سازی آیتم ها کارایی بالاتر و سرعت بیشتری خواهد داشت.
  • خروجی گرفتن از داده ها به سرعت انجام می شود و این کار به عملکرد سیستم حسابداری سرعت می‌بخشد.
  • به روزرسانی آن ساده تر می‌گردد و می‌توان به گزارشات مختلف دسترسی پیدا کرد.

همانطور که مشاهده می کنید، سیستم های بارکدگذاری مزایای بسیاری دارند. به همین خاطر اگر می خواهید کارایی و بهره وری خود را افزایش دهید و موجودی انبار را به دقت ثبت نمایید بهتر است از چنین سیستم هایی بهره مند شوید.

چگونه کار خود را  با چنین سیستم هایی آغاز کنیم؟

تنظیم یک سیستم بارکدگذاری کاملا جدید خیلی پیچیده نیست اما نیازمند صرف زمان و انرژی است. برای اینکه بتوانید به طور موثر محصولات خود را بارکدگذاری کنید، بهتر است مراحل زیر را به خاطر داشته باشید:

  1. فهرستی از تمام کالای خود تهیه کنید. این فهرست باید دقیق و کامل باشد. به همین خاطر باید اطمینان حاصل کنید که موارد زیر را در اطلاعات هرکدام از کالاها در لیست قرار می دهید:
  • توضیح محصولات
  • واحد اندازه گیری
  • تعداد آیتم ها

همچنین می توانید مشخصات فروشنده، هزینه و قیمت محصول و سایر اطلاعاتی که به سازماندهی کالاها کمک می کند را در فهرست قرار دهید.

  1. بارکد هولوگرام دار را خریداری کنید و بر روی محصولات خود در انبار بچسبانید: بعد از اینکه اطلاعات مرتبط با محصول را یادداشت کردید باید بارکد هولوگرام را خریداری کنید و بر روی محصول خود بچسبانید. این اطلاعات معمولا جایی در پشت کالاها قرار می گیرد تا دسترسی به آن ساده تر و راحت تر باشد. اگر تمام انبار شما در یک ساختمان باشد این فرآیند بسیار ساده‌تر قابل انجام خواهد بود. با اینحال اگر برخی کالاهای خود را در مکان دیگری انبار کرده اید باید اطمینان حاصل کنید که تمامی کالاها دارای بارکد هولوگرامی هستند.

انتخاب پرینتر بارکد هولوگرام دار

خبر خوبی که در مورد تنظیم و راه اندازی سیستم بارکدگذاری وجود دارد این است که بیشتر کارهای سخت و دشوار مربوط به مراحل اولیه کار است. اگرچه در ابتدا راه اندازی چنین سیستمی کمی دشوار به نظر می‌رسد، اما در آینده از این که همه کارها ساده‌تر انجام می‌پذیرد لذت خواهید برد. یکی از موارد مهمی که می توانید برای دسترسی سریع به بارکد هولوگرام دار  انجام دهید این است که  از پرینترهای مقرون به صرفه و با کیفیت استفاده کنید. اگر از پیگیری همه آیتم هایی که در انبار وجود دارد خسته شده اید، بهتر است به فکر استفاده از سیستم های بارکدگذاری بر روی کالاها باشید. اینکار نه تنها پیگیری و ردیابی کالاها را ساده تر و اسان تر می کند بلکه باعث می شود زمان بیشتری در اختیار داشته باشید تا بتوانید به موفقیت و رشد کسب وکار خود کمک کنید.پس همین امروز دست به کار شوید و این سیستم را در انبار خود پیاده‌سازی نمایید.

بارکد


ساخت هولوگرام با اجتناب از حرکات میکروسکوپی

 ساخت هولوگرام و اجتناب از حرکتهای میکروسکوپی

لرزش و حرکتهای کوچک در طول نمایش(exposure)دلایل اصلی هستند که هولوگرام ها به نتیجه ی مطلوب نمی رسند.اگر هر بخش از سیستم هولوگرام شما حتی یک میلیونیم متر در طول نمایش حرکت کند،احتمالا هولوگرام شما به نتیجه ی مطلوب نمی رسد.از صحبت کردن،موسیقی،راه رفتن در اطراف،جریانات هوایی،غژ غژ کردن کف،اجسام نرم،تغییرات دمایی در شی و هر چیزی که فکر می کنید ممکن است لرزش ایجاد کند جلوگیری کنید.

بسیاری از آیتم ها ممکن است به نحوی تغییر شکل یابند که ما نتوانیم با چشم غیر مسلح ببینیم.این می تواند به دلیل تنش،جاذبه،تغییرات دمایی و جریانات هوایی و چیزهای دیگر باشد.در زمان انتخاب سوژه (subject) خود و دیگر بخشهای سیستم،استفاده از آیتم هایی که از پلاستیک نرم،کاغذ و مقوا ساخته شده اند،اجتناب کنید.

اگر کسی در حال استفاده از فیلمهای هولوگرافیک به جای صفحات است،باید بداند که فیلم به طور ویژه نسبت به حرکتهای آرام و لرزش،آسیب پذیر است.فیلم می تواند تحت جریان هوایی به اهتزاز درآید یا چروک و گشاد شود که این ده دلیل حرارتت روی انگشتان شماست.برای برطرف کردن این،فیلم را بین دو صفحه ی شیشه ای ساندویچ کنید و با دو گیره محکم کنید و هر گونه پاکت هوایی بین فیلم و صفحات شیشه ای را خارج کنید و اجازه دهید که ساندویچ فیلم-صفحه برای ۵۵ دقیقه باقی بماند.

با توجه به مطالب بالا،حالا این موضوع قابل درک است که ما باید به دنبال محدوده ی کاری باشیم که با یک میز محکم همراه است و از لرزش به دور است(دستگاه تهویه هوا،دریچه ی خارج کننده ی گرما،نویز ترافیک بیرون و غیره).استفاده از یک پد موس کامپیوتر یا طبقی(tray)از شن(یا شکر یا نمک)در دمپ کردن لرزش کارساز است.

ساخت هولوگرام و انتخاب هوشمندانه سوژه 

برای سوژه اولین مورد  هولوگرام خود،برای گزینه ی مناسب،ما استفاده از سکه ها(coins)  را توصیه می کنیم،چون اینها روشن،سخت و تغییر شکل ناپذیر هستند.با درست کردن یک هولوگرام موفق در اولین گام،شما مطالب پایه ای مورد نیاز برای جسارت در به کار بردن اشیای دیگر را یاد می گیرید.

برای هولوگرام های بعدی خود،انتخاب گزینه ی مناسب برای سوژه بسیار حیاتی ست.بطور کلی،سوژه ی شما باید بطور ایده آل (۱)از مواد جامدی مانند فلز یا طروف چینی ساخته شده باشد(۲)در زمانی که لیزر قرمز به آن می تابد،روشن به نظر آید و (۳)دچار حرکت یا تغییر شکل نشود.

سعی کنید از انتخاب اشیای فابریک(پارچه ای) یا خزه دار(furry)اجتناب کنید(مثلا teddy bear)،چون این گونه اشیاء به راحتی تغییر شکل می یابند.همچنین سعی کنید از انتخاب اشیای پلاستیکی بزرگ اجتناب کنید چون این مواد با تغییرات جزئی در دما(حتی از گرمای انگشت شما)به میزان قابل توجهی منبسط و منقبض می شوند.

 

 آماده کردن لیزر برای هولوگرافی

مطمئن شوید که لیزر خود را حداقل پنج دقیقه قبل از ساخت هولوگرام خود روشن کرده اید.از لمس کردن لیزر دو دقیقه قبل از ساخت نمایش(exposure)اجتناب کنید،چون هر گونه تداخل(disturbance) نسبت به لیزر می تواند بطور بالقوه باعث ناپایدار شدن لیزر شود.در نهایت،از عبور  (حرکت هوا)در عرض لیزر جلوگیری کنید.این امر روی پایداری مورد نیاز لیزر برای ساخت هولوگرام تاثیر می گذارد.

اگر این اولین هولوگرامی است که شما می سازید،ما قویا به شما توصیه می کنیم که از لیزر دیود هولوگرافی Integraf  استفاده کنید.لیزر دیود یک لنز قابل تنظیم و قابل حرکت دارد که ساطع کردن پرتو نور را بدون هیچ گونه نیازی به ساطع کننده یی پرتوی خارجی،آسانتر می کند.لیزر بطور کامل برای پایداری فرکانسی و طول چسبندگی(coherence length)مورد نیاز برای هولوگرافی،آزمایش شده است.

برای ساخت هولوگرام با لیزر دیود هولوگرافی Integraf ،لنز موازی کننده ی(collimating)سیاه را از جلوی لیزر دیود هولوگرافی Integraf نپیچانید.یک فنر کوچک در پشت لنز به بیرون می پراند.هر دو را در یک مکان امن نگه دارید،در نتیجه شما می توانید بعدا آنها را برگردانید(این کار لیزر را در مقابل غبار،برای استفاده های بعدی محافظت می کند).لیزر را به کمک سیلندر برنجی نگه دارید و از لمس برد مدار آشکار اجتناب کنید.با برداشتن لنز،پرتو می تواند مانند نور فلاش بدرخشد و یک ناحیه ی بیضی وار کشیده شده را روشن کند.بدون اینکه هیچ لیزر دیگری در کار باشد،پرتو بسیار تمیز و شفاف و روشن است.

چه شما در حال استفاده از لیزر دیود هولوگرافی Integraf هستید و چه لیزر دیود خود را استفاده می کنید،توصیه ی ما این است که لیزر را با دو باتری D-size سه ولت برای کسب بهترین نتیجه،تقویت کنید.استفاده از باتری به شما کمک می کند که ازز موجی شدن ناگهانی نیرو جلوگیری شود،پس الزامیست که فرکانس لیزر را برای هولوگرافی، پایدار نگه دارید.ترجیح ما این نیست ولی بطور جایگزین شما می توانید از منابع نیروی DC پایدارشده ی دیگر با یا بدون باتری ۳ ولت(یا ۴٫۵ ولت)استفاده کنید.

آشنایی باچگونگی ساخت هولوگرام


وقتی می خواهیم هولوگرام بسازیم،توجه به جزئیات،نقش بسیار مهمی دارد.در زمان ساختن الگوی تداخل(interference) در نور لیزر،تغییرات میکروسکوپیک هم می تواند تفاوت ایجاد کند.پس حتی اشتباهات خیلی کوچک هم در این پروسه می تواند هولوگرام شما را تاریک و کم نور سازد یا طوری جلوه دهد که اصلا وجود ندارد.در اینجا سه سرفصل را آورده ایم که شما را در راه ساخت اولین هولوگرام خود به سمت موفقیت سوق می دهد.آنرا با دقت بخوانید،و به جزئیات دقت کنید و به خاطر بسپارید.

هولوگرام