اصطلاح های مربوط به هولوگرام

 هولوگرام و اصطلاحات رایج مربوط به آن

ماتریس نقطه ای Dot matrix – هولوگرام برجسته مسطح از یک ردیف شبکه های پراش منظم در زاویه های معین ساخته می شوند، که هولوگرام ماتریس نقطه ای نامیده می شوند. “سوراخها” نقطه هایی هستند که دو پرتو میکروسکوپی از نور لیزر به یکک زاویه برخورد می کند و یک الگوی تداخلی تولید می کند. در یک ماشین ماتریس نقطه ای، آرایش مکانیکی این نقطه های نوری در یکک الگوی ماتریسی وابسته به صفحه عکاسی انتقال پیدا می کند. با توجه به تصویر نهایی مورد نیاز، زاویه ای در هر سوراخ در معرض ماتریس قرار می گیرد که با محاسبات ریاضی تعیین می شود. بنابراین ممکن است تصویری کاملا مصنوعی از شی که در زندگی واقعی هرگز وجود نداشته ساخته شود.

پرتو E ( پرتو الکترونی لیتوگرافی ) E-Beam – روش ایجاد تصویر هولوگرافی با روش سنتی اعمال می شود از ایجاد الگوی تداخلی با دخالت دو پرتو لیزر و حاشیه های تداخلی را با استفاده از پرتو صاف الکترونی در محفظه خلا ثبت می کنند. در اینجا چالشیی هست که مکان دقیق هر حاشیه با توجه به جایی که منجر به آن شده است محاسبه می شود اگر یک پرتو مرجع با یک پرتو شی برخورد داشته باشد. اگر نرم افزار درستی در دسترس باشد، این روش منشا متنوع تری می باشد بطوریکه قادر به تولید همان نتایج مانند هر تکنیک اصل دیگری و هر ترکیبی از آنها می باشد.

گاهی ممکن است برای میکروسکوپ الکترونی با ویرایش مناسب مورد استفاده قرار گیرد  بطوریکه سخت افزار این عملکرد را به انجام برساند.

منبت (سخت & نرم ) Embossing – منبت پدیده ای است که به موجب آن هولوگرام برجسته مسطح در شیم نیکل به فیلم پلاستیکی نسبتا ارزان منتقل می شود. شیم یا شیم ها بر روی یک سیلندر نصب می شوند و بر روی فیلم ارتجاعی با گرما و فشارر فشرده می شود. اگر فیلم مانند پلی استر پلاستیک سخت باشد، یا با لایه نازکی از فلز برای منعکس ساختن پوشانده شده باشد، این فرآیند منبت سخت نامیده می شود و مدت شیم به نسبت کوتاهتر می شود. در چنین فرآیندی، ممکن است تصویر از شیم بعد از تنها چند درصد از منبت کاری خالی شود. به همین دلیل، فیلم پلاستیک معمولا با یک لایه نرم پوشیده شده است که به راحتی تحت گرما و فشار تغییر شکل می دهد. این منبت نرم نامیده می شود و هزاران فوت می تواند تولید شود قبل از اینکه شیم های منبت نیاز به جایگزین شدن داشته باشند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.