موارد استفاده از هولوگرام در پزشکی ارتوپد

 کاربرد هولوگرافی در ارتوپدی

امروزه تکنیکهای هولوگرافی به شکل گسترده ای  برای مطالعه ی بخشهای مختلف بدن انسان شامل قرنیه،حرکت دندان،استخوان گیجگاهی،مفصل ،سینه، و استخوانهابه کار برده می شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با هولوگرافی در ارتوپدی آشنا سازیم.

واژه «ارتوپدی» از دو واژه یونانی ارتوس (orthos) به معنای راست و مستقیم و پدی (paideion)  تشکیل شده است.  ارتوپدی به شاخه‌ای از علم پزشکی گفته می‌شود که شامل  اصلاح ناهنجاری‌های مربوط به استخوان‌ها و مفاصل است.در گذشته شکستگی‌ها و دررفتگی‌ها و بیماری‌های‌ استخوان و مفاصل توسط جراحان عمومی درمان می‌شد. از اواخر دهه ۴۰ خورشیدی به تدریج جراحی ارتوپدی برای مردم شناخته و بیماری‌های استخوان و مفاصل و نیز شکستگی‌ها و دررفتگی‌ها توسط این متخصصان درمان شدند. متخصص ارتوپدی به مداوای بیماران دچار بیماری‌های استخوان، مفاصل و ستون فقرات می‌پردازد. این بیماری‌ها شامل شکستگی‌ها و دررفتگی‌ها، فلج‌های مادرزادی و اکتسابی، ترمیم زردپی‌ها و اعصاب محیطی و درمان تومورهای استخوانی است.


هولوگرافی می تواند ابزاری قدرتمند برای مطالعه ی ساختارهای ارتوپدی باشد . چنین مطالعاتی برای شکستگی استخوان و سایر موارد حائز اهمیت می باشد.برای این منظور می توان از تکنیک های مختلف هولوگرافی در این حوزه استفاده کرد .هولوگرافی یک ابزار بسیار  عالی برای مطالعه ی غیر تماسی ساختارهای ارتوپدی ارائه می دهد،به خصوص لوازم خارجی برای نشان دادن و اندازه گیریی کرنشها روی پینها و میله های ثابت کننده.چنین مطالعاتی در سنتز استخوانی با لوازم خارجی مورد استفاده در شکستگی های استخوانه ای بلند مهم هستند تا از دررفتگی پایانه های شکسته شده که عامل اصلی کاهش قدرت پینهای ثابت کننده است،جلوگیری کند.نوع خمش سگدست(cantilever)داخل استخوانی خشک توسط  هولوگرافی مورد مطالعه قرار گرفته است تا ضریب پیزوالکتریکک  استخوان تعیین شود.


 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.